نصب پنجره چه مراحلی دارد؟

نصب پنجره

برای اینکه افراد در خانه احساس راحتی داشته باشند و یا در محل کار خود بتوانند به راحتی کار کنند، باید جزئیات درست و به دقت سر جای خود قرار گرفته باشند. در واقع اینکه یک کل برای شما خوشایند باشد نیازمند این است روی ساخت و اجرای تک تک اجزای تشکیل‌دهنده‌ی آن کل، دقت و وقت کافی صرف کرد.

یکی از اجزایی که می‌تواند تاثیر مستقیمی بر ایجاد احساس راحتی و آرامش افراد در محیط داشته باشد، پنجره‌های آن محیط است. در این مطلب می‌خواهیم مراحل استانداردی که برای نصب پنجره باید طی شوند را بررسی کنیم. همراه مجله تالی باشید و در پایان سوالات و نظرات خود در این زمینه را برای ما در قسمت نظرات بنویسید.

مراحل نصب پنجره

پنجره‌ها انواع مختلفی دارند اما نکات و مراحل مربوط به نصب پنجره شامل قواعد ثابتی می‌شوند که برای اکثر پنجره‌ها به یک شکل اجرا می‌شوند. همچنین یکی از انواع پرکاربرد پنجره که امروزه در اکثر فضاها به کار برده می‌شود، پنجره‌های دوجداره یا UPVC هستند. علاوه بر این برای جایگزینی پنجره‌های قدیمی نیز معمولا انتخاب افراد پنجره‌ی دوجداره است. به همین دلیل ما مراحل نصب پنجره‌ را به طور اختصاصی با پنجره‌ی دوجداره توضیح می‌دهیم.

پنجره دوجداره

احتمالا تجربه‌ی این را داشته‌اید که وقتی پنجره بسته است هیچگونه سر و صدایی در محیط نمی‌شنوید ولی به محض باز کردن پنجره متوجه می‌شوید که چقدر بیرون شلوغ است. این کاری است که پنجره‌ی دوجداره انجام می‌دهد.

پنجره‌های دوجداره، پنجره‌هایی با دو لایه شیشه هستند که استفاده از جنس ضخیم شیشه و پروفیل‌های آلومینیومی و UPVC باعث ایجاد یک عایق صوتی و حرارتی می‌شود. در نتیجه در محیطی که پنجره‌ها آن دوجداره است، آرامش و آسایش بیشتری برای ساکنین آنجا وجود دارد.

مراحل نصب پنجره UPVC

  • مرحله اول – آماده سازی محل نصب
    اولین کاری که برای نصب پنجره باید انجام شود این است که محل برای نصب آماده گردد. دوحالت برای این مرحله وجود دارد.
    حالت اول زمانی است که ساختمان نوساز است و بنابراین برای بار اول قرار است که پنجره‌ها در جای خود قرار گیرند. در شرایطی که ساختمان نوساز است، شرایط اولیه نصب را سازندگان آماده می‌کنند. در این مرحله یک کناف فلزی برای استحکام بیشتر پنجره نصب می‌شود. البته اجباری برای این کار نیست و ممکن است در برخی ساختمان‌ها این کناف‌های فلزی نصب نشوند.
    حالت دوم زمانی است که ساختمان نوساز نیست و پنجره‌های جدید قرار است جایگزین پنجره‌های موجود در ساختمان شوند. در این شرایط پنجره‌های قبلی با دقت برداشته شده ولی قاب آن‌ها باقی می‌ماند.
  • مرحله دوم – تمیزکاری
    بعد از آنکه چهارچوب پنجره‌ها آماده شد، قبل از رسیدن به مرحله نصب پنجره باید تمیز شوند. چه ساختمان نوساز باشد و چه قرار باشد جایگزین پنجره‌های قبلی شوند ممکن است آلودگی‌هایی وجود داشته باشد. برای آنکه در انتها پنجره‌ها‎ تمیز باشند باید در این مرحله جای نصب آن‌ها را تمیز کرد.
  • مرحله سه – معین کردن محلی که قرار است پیچ‌های اتصال در آن نصب شوند.
    بعد از آنکه محل پنجره تمیز شد باید مکان‌هایی که پیچ‌های اتصال قرار است در آنجا نصب شوند مشخص گردد. انواع مختلف پیچ همچون پیچ سرمته یا خودکار یا پیچ بولتکس استفاده می‌شود. نوع پیچ مصرفی به مصالح به کار برده شده در دیوار بستگی دارد.
    برای مثال اگر دیوار از جنس بتن یا سیمان باشد از پیچ بولتکس استفاده می‌شود. برای اینکه در نهایت خروجی کار تمیز باشد در این مرحله از تراز هم استفاده شده و محل پیچ‌ها طبق تراز عمودی مشخص می‌شوند.
  • مرحله چهار – تزریق فوم
    هدف اصلی از تزریق چسب و فوم در نصب پنجره پر کردن درزها و افزایش عایق‌بندی است. بعد از آنکه فوم یا چسب تزریق شد، فاصله‌ی بین چهارچوب آهنی و قاب پنجره پر می‌شود.
    تزریق فوم و چسب به پنجره
  • مرحله پنجم – نصب شیشه
    در این مرحله نوبت به نصب شیشه‌ها می‌رسد. بعد از آنکه پنجره‌ها در سرجای خود قرار گرفتند شیشه‌ها باید نصب شوند. این مرحله نیاز به حساسیت و دقت بالایی است. کوچکترین اشتباهی می‌تواند باعث شکستن شیشه شود.
  • مرحله ششم – رگلاژ کردن پنجره
    پنجره‌ای استاندارد است که به خوبی باز و بسته شود. رگلاژ کردن درواقع همان کاری است که نیاز است انجام شود تا باز و بسته شدن پنجره به راحتی انجام شود.
    رگلاژ پنجره
  • مرحله هفتم – نصب دستگیره
    در نهایت بعد از آنکه تمامی مراحل قبل با دقت انجام شدند، در مرحله‌ی آخر نوبت به نصب دستگیره‌های پنجره می‌رسد.

چه نکاتی را در نصب پنجره باید رعایت کنیم؟

  1. دمای هوا در نصب پنجره‌ به خصوص پنجره UPVC اهمیت دارد. دمای مناسب نگهداری پنجره UPVC تا قبل از نصب دمایی بین 5 تا 35 درجه سانتی‌گراد است.
  2. نصب پنجره‌ها نمی‌تواند توسط هر شخصی انجام شود و حتما باید فرد، نصاب پنجره باشد.
  3. نصب نباید در دمای خیلی پایین یا شرایط آب و هوایی بسیار سرد انجام گیرد.
  4. در خانه‌های نوساز مناسب‌ترین زمان برای نصب پنجره بعد از مرحله‌ی بتونه‌کاری است.
  5. اندازه‌گیری‌ها باید با دقت بالا انجام شوند. کوچک‌ترین بی‌دقتی می‌تواند در نهایت منجر به خروجی بی‌کیفیت شود.
این آموزش را دوست داشتید؟
لایک:
نظر شما:
بوکمارک:
اشتراک گذاری:
عضویت در خبرنامه
شما می‌توانید به راحتی با استفاده از شبکه های اجتماعی خود، این آموزش ها و مقالات را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیوندها: