5 نکته مهم در خرید خانه؛ ریزبین باشید

نکات خرید خانه

دقت کرده‌اید بعضی خانه‌ها چقدر دلنشین و راحت هستند و خاطره زندگی کردن در آن ها همیشه در ذهن باقی می‌ماند؟! این خانه‌ها چه ویژگی‌هایی دارند که آن‍ها را متمایز کرده است؟ چطور می‌شود قبل از ورود به آن خانه حس جالبی نسبت به آنجا داریم؟ چه دلایلی پشت احساسات ما نسبت به خانه‌های مختلف وجود دارد که از آنها بی اطلاعیم؟

می‌دانید که این احساسات درباره محل زندگی همیشه همراه شما خواهند بود؛ پس بسیار مهم است هنگام خرید خانه هوشیار باشید و آن را با نکته سنجی بررسی کنید. خرید خانه مناسب، مهارت ظریفی است که باید آن را تقویت کرد. هنگامی که بدانید در خرید خانه به دنبال چه می‌گردید، بازدید از آن برایتان جذاب‌تر می‌شود و با دقت بیشتری به مقایسه گزینه‌های ممکن می‌پردازید.

چه نکاتی در خرید خانه وجود دارد که نباید از آنها غافل شد؟ بازدید خانه در چه زمانی بهتر است؟ خانه درباره خودش چه می‌گوید؟

بررسی خانه را قبل از ورود به آن شروع کن

شناختن خانه، قبل از ورود به آن شروع می‌شود. زمانی که در محله قدم می‌زنید، دسترسی‌ها را می‌بینید، اماکن تفریحی ومراکز خرید را به یاد بسپارید. به این فکر کنید که فرزندانتان چگونه به مدرسه و مهد کودک خواهند رفت. فضای سبز چقدر در محله دیده می‌شود؟ اگر حیوان خانگی دارید، آیا محیط، پذیرای آن است و امکانات لازم را دارد؟  چرا شناخت محیط به اندازه خود خانه اهمیت دارد؟

  1. دسترسی‌ها
    باید در نظر بگیرید که رفت و آمد همیشه با اتومبیل شخصی مقدور نیست. گاهی نیاز است تا از حمل و نقل عمومی مانند تاکسی، اتوبوس و مترو کمک گرفت. اگر محل زندگی‌تان مسیرهایی سخت و دور داشته باشد، نه تنها رفت و آمد برایتان دشوار می‌شود، بلکه هزینه‌هایتان نیز افزایش میابد. از طرفی باید به این نکته نیز توجه کنید که اگر خانه‌ای که قصد خریدش را دارید در مرکز شهر است، ترافیک، شلوغی‎ها و مشکلات پارک را نادیده نگیرید چراکه بی‌توجهی به مسیرها ودسترسی‌ها می‌تواند موجب ضرر مالی و زمانی شما در درازمدت شود.
    البته این موارد با توجه به نیاز هر فرد و xخانواده ممکن است متفاوت باشد. برای مثال زوجی بازنشسته که پس از سالیان طولانی نیاز به استراحت و آرامش دارند و دغدغه‌ای برای مدرسه فرزندان‌شان ندارند، ممکن است جایی دور از مرکز شهر را ترجیح دهند و مسئله‌ی رفت وآمد نداشته باشند. بالعکس برای دانشجویانی که در حال تحصیل و کار هستند، دسترسی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد و ممکن است شلوغی شهر و محله مسئله‌ای برایشان نباشد و نکته مثبتی برایشان تلقی شود.
  2. در محله چه می‌گذرد
    علاوه بر مسیرهای رفت و آمد و دسترسی‌ها، باید محیط، همسایگی‌ها و کاربری‌هایشان را خوب شناسایی کنید. مدارس نزدیک محل زندگی‌تان را بشناسید، ممکن است بخواهید در طول روز پنجره را باز کنید و شلوغی‌ها و سروصدای دانش‌آموزان در زنگ تفریح برایتان آزاردهنده باشد. شاید به علت زمان شروع و پایان مدارس، با ترافیک ساعتی در اطراف خانه‌تان مواجه شوید. ممکن است برایتان نزدیک بودن مراکز خرید اولویت داشته باشد و یا به عکس آن را عاملی برای برهم زدن آرامش‌تان بدانید. پس زمانی که در محله قدم می‌زنید خوب ببینید، بشنوید و حواس پنجگانه‌تان را بیدار کنید.
  3. به یک بار بازدید قانع نشوید
    در هنگام بازدید از خانه وسواس به خرج دهید و به یک بار دیدن آن قانع نشوید. می‌دانید که خرید خانه، مسئله‌ای نیست که بشود ساده از آن گذشت و باید برایش وقت گذاشت. دقت کنید که خانه را حداقل در 2 زمان مختلف یعنی در طول روز و شب بررسی کنید. اینکار کمک می‌کند تا محیط را بهتر بشناسید.
    همانطور که می‌دانید نورگیری، روشنایی، رطوبت و دما در طول روز و شب متفاوت است. شما باید بدانید شدت نور در زمان‌های مختلف شبانه روز به چه صورت است و اگر با رطوبت یا دما در زمان خاصی مشکل دارید، برایش چاره‌ای بیاندیشید.
    همچنین فعالیت ساکنین در ساعات مختلف، متفاوت است. باید درنظر گرفت که خانه چقدر از سر وصدای خیابان، محله، کوچه، ساختمان، همسایه‌ها و… تاثیرپذیر است.
  4. آشپزخانه، جایی فراتر از آشپزی کردن
    دوران کودکی‌تان را به یاد بیاورید، بوی خوش غذای خانگی و خوراکی‌هایی که یواشکی می‌خوردید، بخش جدای ناپذیر خاطراتتان هستند. آشپزخانه جایی است که سلامت روح و جسم‌تان را به همراه دارد و ساعات طولانی را در آن می‌گذرانید. باید بدانید چه نکاتی در قلب خانه وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. چرا ارگونومی آشپزخانه مهم‌تر از هرجای دیگری است؟ چگونه استاندارد بودن آشپزخانه را تشخیص دهید؟
    آشپزخانه واحد نمونه پروژه تالی معلم
    تهویه درست، نورپردازی مناسب و نور طبیعی کافی؛ خنک، سالم و روشن بودن آشپزخانه را به دنبال دارد که از موارد مهم هستند. علاوه بر زیبایی و دلنشین بودن سبک آشپزخانه، مقاومت و قابل شست وشو بودن مصالح و مبلمان آشپزخانه را نیز در نظر بگیرید.
    سعی کنید در انتخاب‌تان به راحت و بزرگ بودن آشپزخانه توجه کنید تا از شلوغی و ازدحام به دور باشید. ببینید فاصله بین سینک، یخچال و گاز (مثلث طلایی) به چه صورت است و آیا دسترسی راحتی دارند؟
  5. روابط بین فضاها، حریم خصوصی‌تان را حفظ کند
    روابط بین فضاهای عمومی و خصوصی خانه نکته‌ی بسیار مهمی است که متاسفانه بیشتر افراد اطلاعی درباره آن ندارند و می‌توانیم شاهد رعایت نشدن این موضوع در بعضی از خانه‌ها باشیم. اهمیت این روابط را در روزمره‌تان متوجه می‌شوید؛ زمانی که خسته از محل کارتان برمی‌گردید و در خانه مهمان دارید و می‌خواهید قبل از دیدن مهمانان، به اتاق‌تان بروید تا آماده شوید.
    تصور کنید برای رفتن به اتاق مجبور باشید از جلوی تمام مهمانان بگذرید. یا زمانی را تصور کنید که فرزندتان مشغول درس خواندن باشد و نمی‌خواهید فعالیت شما درهر گوشه‌ای از خانه حواسش را پرت کند. اینجاست که از اهمیت روابط بین فضاها آگاه می‌شوید و دیگر سطحی و ظاهری به خانه نمی‌نگرید. زیرا نورپردازی و دکوراسیون خانه را تا حد قابل توجهی می‌توان تغییر داد، اما اگر موارد مهمی چون نورگیر بودن خانه، تهویه مناسب آشپزخانه و روابط بین فضاها حریم خصوصی رعایت نشده باشد، ممکن است هزینه زیادی را در طول زمان بپردازید.
واحد نمونه پروژه تالی پارک بلوار معلم
واحد نمونه پروژه تالی پارک بلوار معلم

فراموش نکنید برای انتخاب خانه مناسب ابتدا باید نیازهایتان را بشناسید و اولویت بندی کنید. گاهی ممکن است به خاطر شرایط مختلفی که مهم‌ترین آنها بودجه‌ای است که در اختیار دارید، نتوانید به طور همزمان به همه نیازهایتان پاسخ‌ دهید. در این صورت به اولویت‌هایتان رجوع کنید.

برای خواندن مطالب بیشتر مجله تالی را دنبال کنید.

این آموزش را دوست داشتید؟
لایک:
نظر شما:
بوکمارک:
اشتراک گذاری:
عضویت در خبرنامه
شما می‌توانید به راحتی با استفاده از شبکه های اجتماعی خود، این آموزش ها و مقالات را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیوندها: