عملیات تاسیسات برقی چگونه اجرا می‌شود؟

عملیات تاسیسات برقی

هنگامی که شما وارد خانه می‌شوید، اگر درب پارکینگ شما ریموتی باشد، باید آن را با ریموت باز کنید. چراغ داخل ساختمان را روشن کنید. وارد آسانسور شوید و به طبقه‌ی خود بروید. در ابتدای ورود به خانه اولین کاری می‌کنید چراغ برق را روشن می‌کنید.

اگر دقت کرده باشید در همه‌ی این کارها که شاید روی هم 15 دقیقه هم طول نکشد، برق نقش مهمی را ایفا می‌کند. به روزهایی فکر کنید برق خانه قطع شده است. چه کارهایی را نمی‌توانید انجام دهید؟

باتوجه به اینکه امروزه برق نقش حیاتی در زندگی ما دارد و اگر نباشد به جرئت می‌توان گفت که زندگی و فعالیت‌های روزمره ما فلج می‌شوند، تاسیسات الکترونیکی در ساختمان، نقش پررنگی را ایفا می‌کند.

تاسیسات الکترونیکی یا برقی از جمله قسمت‌های ساختمان است که تاثیر مستقیمی بر زندگی ما دارد. در این نوشتار می‌خواهیم صفر تا صد پاسخ این سوال که تاسیسات الکترونیکی چیست و مراحل انجام آن در ساختمان به چه صورت است را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

تاسیسات برقی ساختمان چیست؟

تاسیسات برقی شامل سیستم الکترونیکی یک ساختمان می‌شود. این سیستم تمامی اجزای ساختمان که مربوط به تجهیزات الترونیکی می‎شود را در برمی‌گیرد. برخی از قسمت‌های سیستم برقی عبارت‌اند از: سیم‌کشی‌های ساختمان، آنتن مرکزی، خط تلفن و …

اجرای تاسیسات الکترونیکی چقدر طول می‌کشد؟

در مقالات قبل راجع به خاکبرداری، بتن‌ریزی، احداث اسکلت و … نکته‌ای که وجود داشت این بود که این عملیات‌ها طی یک مرحله انجام می‌شدند. اما تاسیسات برقی به این شکل نیست. در هر مرحله از احداث ساختمان، قسمتی از این تاسیسات نصب و اجرا می‌شوند.

  • مرحله اول – نقشه‌کشی
    از همان ابتدای نقشه کشی ساختمان، به تاسیسات برقی نیز توجه می‌شود و در نقشه لحاظ می‌شوند.
  • مرحله دوم – سفت کاری
    مرحله‌ی بعدی اجرای تاسیسات برقی در مرحله‎ی سفت کاری ساختمان انجام می‌شود.در این مرحله قبل از آن که گچ کاری دیوارها انجام شود، لوله‌های برق و قوطی کلیدها در دیوار تعبیه می‌شوند. برای اینکه قوطی کلیدها در دیوار قرار بگیرند باید شیارهایی روی دیوار ایجاد شوند.
    همچنین لوله کشی سیستم برقی از داخل سقف کاذب انجام می‌شود. این شیارها در کجا می‌توانند ایجاد شوند؟ در بالاتر گفتیم که در هنگام نقشه کشی ساختمان، قسمت‌های مرتبط با تاسیسات برقی تعیین می‌شوند. این شیارها هم، در قسمتی که روی نقشه برای تاسیسات الکترونیکی مشخص شده است، روی دیوار ایجاد می‌شوند.
  • مرحله سوم – سیم‌ کشی و نصب کلید و پریز
    در مرحله‌ی آخر وقتی که قوطی‌ها و لوله‌ها در دیوار قرار گرفتند، باید برای سیم‌کشی آماده شوند. برای این کار باید ابتدا آن‌ها تمیز و مرتب شوند.  بعد از اینکه سیم کشی انجام شد، باید پریزها و کلیدها نصب شوند. تابلوی برق نیز در این مرحله نصب می‌شود.

تابلوی برق به نوعی قلب الکتریکی تجهیزات ساختمان است. در این تابلو تمامی کلیدهایی که جریان الکتریکی کل ساختمان را مدیریت و کنترل می‌کنند، وجود دارند. به همین جهت بسیار مهم است که این تابلو در جای مناسبی در دیوار نصب شود که در معرض کمترین آسیب قرار گیرد. یکی دیگر از مواردی که در نصب تابلوی برق باید به آن دقت شود، هارمونی آن با طراحی دکوراسیون خانه است.

سربندی تابلو برق اصلی در همکف جنوبی
سربندی تابلو برق اصلی در همکف جنوبی -سرسرا پروژه معلم تالی پارک

انواع سیم کشی

در قسمت سوم نصب تجیهیزات الکتریکی راجع به سیم کشی صحبت کردیم. سیم کشی الکتریکی، عملیاتی است که در آن سیم‌های هدایت‌کننده جریان برق در جای خود و طبق نقشه‌ی تجهیزات برقی ساختمان نصب می‌شوند. این سیم‌کشی به دو شکل انجام می‌شود:

شیار زنی مسیرهای برق پروژه شهرری تالی پارک
شیار زنی مسیرهای برق پروژه شهرری تالی پارک

سیم‌کشی توکار

در توضیح مراحل، ما راجع به نصب لوله در دیوار توضیح دادیم. سیم‌هایی که در داخل این لوله‌ها قرار می‌گیرند، سیم‌کشی توکار هستند. در سیم‌کشی توکار قبل از این که گچ‌ کاری تکمیل شود، سیم‌ها تعبیه می‌شوند.

مشکل این نوع سیم کشی این است که اگر به هر دلیلی اشتباهی صورت گیرد، اصلاح این اشتباه به راحتی ممکن نیست و نیاز است که دیوار شکافته شود تا بتوان مشکل را حل کرد.

سیم‌کشی روکار

همانطور که از نام سیم کشی روکار پیداست، در این نوع سیم‌کشی سیم‌ها از روی دیوار رد می‌شوند. البته شاید تعجب کنید و با خود فکر کنید که حتما در ساختمان شما سیمی از روی دیوار رد نشده است که نمی‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

نصب سینی های برق
نصب سینی های برق پروژه معلم تالی پارک

واقعیت این است که حرف شما هم درست است هم غلط. درست است که شما نمی‌توانید سیم‌های برق را مشاهده کنید اما این بدان معنا نیست که وجود ندارند. برای آنکه هم سیم‌ها ظاهر مرتبی داشته باشند و هم در معرض آسیب قرار نگیرند، در پوششی به نام داکت قرار می‌گیرند. این داکت‌ها از جنس PVC هستند.

چه کسی تاسیسات برقی را اجرا می‌کند؟

وقتی بحث اجرای تاسیسات برقی به میان می‌آید، ممکن است برخی به اشتباه تصور کنند که این تاسیسات را هر فردی که اندکی از سیم‌کشی برقی سررشته دارد می‌تواند انجام دهد. همین تصور غلط باعث می‌شود که افرادی با تخصص ناکافی این عملیات را انجام دهند و در نتیجه سیستم الکتریکی ساختمان اصولی نباشد.

نقشه‌ی تاسیسات برقی ساختمان در طراحی فاز 2، توسط متخصص طراحی شده و در اختیار معمار قرار می‌گیرد. پس از آن که نوبت به سیم‌کشی ساختمان و در نهایت کلیدها، پریزها، جعبه تقسیم برق و دیگر تجهیزات الکتریکی رسید، مهندسین متخصص و متبحر در این زمینه اجرای این موارد را برعهده می‌گیرند.

سربندی تابلو برق در زیرزمین در پروژه تالی پارک معلم
سربندی تابلو برق در زیرزمین در پروژه تالی پارک معلم

چه نکاتی را در اجرای تاسیسات الکتریکی باید رعایت کرد؟

برای  اینکه تاسیسات الکتریکی درست اجرا شوند و باعث خسارت زدن به ساختمان نشوند، باید دقت زیادی به خرج داد. در اجرای تاسیسات باید حواستان باشد که:

  • لوله‌هایی که از کف ساختمان رد می‌شوند ممکن است در اثر ضربه آسیب ببینند. به همین دلیل و برای آسیب ندیدن باید با پوششی به نام ماهیچه بتنی از آن‌ها محافظت کرد.
  • لوله‌هایی که پشت کاشی‌ها نصب می‌شوند، ممکن است به کاشی بچسبند. برای جلوگیری از این اتفاق باید عمل شیارزنی را انجام داد.
  • اگر قصد انجام عملیات لوله‌گذاری در سقف‌های کاذب را دارید، این کار باید پس از عملیات کلاف زنی انجام شود.
  • به فازمتر برای تست پریزها و کلیدهای برق اکتفا نکنید. بعد از اینکه جریان برق وصل شد، همه‌ی آ‌ن‌ها را باید تست کنید.

هزینه‌ی تاسیسات برقی ساختمان چقدر است؟

محاسبه‌ی هزینه‌ی تاسیسات برقی به عوامل مختلفی برمی‌گردد. یکی از عوامل تعین‌کننده برای این کار برند متریال استفاده شده در کار است. اینکه از اجناس خارجی یا داخلی استفاده شود نیز تاثیرگذار است. همچنین وسعت ساختمان نیز در هزینه‌ی نهایی تاسیسات الکترونیکی بی‌تاثیر نخواهد بود.

این آموزش را دوست داشتید؟
لایک:
نظر شما:
بوکمارک:
اشتراک گذاری:
عضویت در خبرنامه
شما می‌توانید به راحتی با استفاده از شبکه های اجتماعی خود، این آموزش ها و مقالات را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیوندها: