رضا دانشمیر؛ معمار خوش‎فکر کرمانشاهی

پشت هر ساختمان خارق‎العاد‎ه‌ای که در سطح شهر می‌بینید، معماری وجود دارد که چکیده‌ی سال‌ها مطالعه و تجربه را در دل اثر هنری خود به مخاطب نشان می‌دهد. ساختمانی که شاید برای ما فقط “زیبا” و “خلاقانه” به نظر برسد، برای معماری که آن را طراحی کرده، به مثابه‎ درختی است که دانه‌ی آن را در دل خاک کاشته و در شرایط گوناگون از آن مراقبت کرده است و اکنون شاهد ثمره‎ دادن آن است.

در این نوشتار ما می‌خواهیم به سراغ معرفی یکی از این معماران متخصص و خلاق برویم که بارها و بارها ثمره‌ی سال‌ها مطالعه و تلاش او در این عرصه را در خیابان‌های مختلف تهران مشاهده کرد‌ه‌‎ایم اما نمی‌‎دانستیم خالق آن چه کسی بوده است. معمار منتخب این نوشتار، رضا دانشمیر است.

برای آشنایی بیشتر با رضا دانشمیر و زندگی حرفه‌ای او تا انتها همراه ما باشید.

معرفی رضا دانشمیر

رضا دانشمیر، یکی از معماران مشهور ایرانی است که در سال 1344 در شهر کرمانشاه به دنیا آمده است. این معمار کرمانشاهی در سال 1372 در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه علم و صنعت تهران فارغ‌التحصیل شده است. فعالیت‌‎های رضا دانشمیر فقط محدود به زمینه‌ی معماری نمی‌شوند، بلکه در عرصه‌ی نقاشی و موسیقی نیز فعالیت کرده و دستی بر آتش دارد. او در استودیوی پروانه اعتمادی نقاشی را یاد گرفت و نمایشگاه‌‎های متعددی برگزار کرد و آثار خود را در آن‌ها برای مخاطبین مشتاق و علاقمند به نمایش گذاشت.

دانشمیر تا سال 1380 در عرصه‌ی معماری چندان شناخته شده نبود. اما این سال برای او به عنوان نقطه‌ی عطفی به شمار می‌آید. این معمار خوش ذوق ایرانی در طی سال‌های 1379 – 1380 استخر متروکه‌‎ای را بازسازی کرد و حاصل کار او گالری هنری آو بود. این گالری سرآغاز شهرت و مطرح شدن رضا دانشمیر در عرصه‌ی معماری است. او برای طراحی و اجرای پروژه گالری هنری آو، در جایگاه چهارم اولین مسابقه‌ی جایزه بزرگ معمار قرار گرفت.

دانشمیر در مسیر حرفه‌ای خود تنها نبود. او با یک شخص ایرانی – روسی به نام کاترین اسپریدونف ازدواج کرد. اسپریدونف نیز فارغ‌التحصیل معماری است و در دانشگاه در سمت استادی و پژوهشگر فعالیت می‌کند. این دو معمار خوش‎فکر، در سال 1383 شرکت خود را به نام شرکت مهندسان و مشاور حرکت سیال ثبت کردند و فعالیت حرفه‌‎ای خود را به شکلی جدی‌تر ادامه دادند.

رضا دانشمیر پروژه‌های بسیاری در سطح شهر تهران اجرا کرده است.
پروژه‌های دانشمیر در قسمت‌های مختلفی از تهران قابل مشاهده هستند.

پروژه‌ها

رضا دانشمیر در طی سال‌های فعالیت‌‎اش پروژه‌های متعددی را طراحی و اجرا کرده است. در سرتاسر شهر تهران شما می‌‎توانید این پروژه‌ها را مشاهده کنید.

  • ساختمان اداری و تجاری بانک ملت یا همان برج جام: این ساختمان واقع در خیابان شریعتی است و در مساحتی در اندازه‌ی ‎ 64000 متر ساخته شده است.
  • ساختمان تجاری اطلس: این ساختمان که در شهر تهران قرار دارد و مالک آن شرکت اطلس‎داران است در مساحتی به اندازه‌ی 12700 متر ساخته شده است.
  • مجموعه باغ نور: این مجموعه در مساحتی حدود 100000 متر ساخته شده است.
  • مجموعه سینمای پارک ملت: خیلی از افرادی که ساکن تهران هستند یا گذرشان به تهران افتاده است، از این مجموعه بازدید کرده‌ا‎ند. مساحت این پروژه به اندازه‌ی  15400 متر است.
  • گالری آو: این پروژه که نقطه‌ی عطف کارنامه‌ی کاری دانشمیر است در تهران و در مساحتی حدود 200 متر طراحی و اجرا شده است.
  • موزه سنت: یکی دیگر از پروژ‎ه‌های دانشمیر در تهران، پروژه‌ی موزه سنت است که با درخواست شهرداری تهران و در مساحتی حدود 1500 متر اجرا شده است.
  • مسجد ولیعصر: در کنار تئاتر شهر پروژه‌ی مسجد ولیعصر قرار دارد که البته ساخت این پروژه متوقف شده و ناتمام است.
پروژه‌ی پارک ملت یکی از معروف‌ترین پروژه‌های دانشمیر است.
پروژه‌ی پارک ملت

پروژه‌های دانشمیر فقط محدود به تهران نمی‌‎شوند. او در شهرهای دیگر ایران نیز پرو‎ژه‌هایی را طراحی و اجرا کرده است:

1-مجموعه تجاری و فرهنگی چمستان: این مجموعه واقع در آمل است و در وسعتی حدود 9100 متر ساخته شده است.

2- مجتمع صفاییه: از پروژه‌های دیگر دانشمیر که خارج از تهران اجرا کرده است، پروژه صفاییه یزد است. این پروژه به درخواست استانداری یزد در مساحتی به ابعاد 36000 متر اجرا شده است.

افتخارات و جوایز

دانشمیر در کارنامه‌ی تخصصی خود، افتخارات بسیاری به دست آورده و برنده‌ی جوایز متعددی شده است:

  • در سال 83 برای ساختمان خانه دو پوسته در لواسان موفق به کسب جایگاه پنجم در جایزه معمار شده است.
  • سال 86 در جایزه معمار جایگاه چهارم را به همراه همسر خود یعنی کاترین اسپریدونف برای پروژه‌ا‎ی که در پل رومی اجرا کرده، به دست آورده است.
  • در جشنواره‌ی جهانی معماری که در سال 2009 برگزار شده است، در زمینه‌ی فرهنگی موفق به کسب مقام برای پروژه‌ی پردیس ملت شده است.
  • از دیگر افتخارات دانشمیر و تیم او این است که در سال 2012 نائل به کسب مدال طلایی تعهد کیفیت جهانی شدند.
  • گروه دانشمیر در سال 2012 برا ی ساختمان اداری گلفام، جایگاه اول را در مسابقه طراحی نما به دست آوردند.
  • در سال 2013، جایگاه دوم را در مسابقه‌ای که برای طراحی مجتمع تجاری دریا برگزار شده بود، به دست آوردند.
  • علاوه براین این معمار مطرح ایرانی با همکاری با مهندس میرمیران ( دفتر نقش جهان پارس) و همچنین مهندس بهرام شیردل موفق به کسب دیپلم افتخار از کتابخانه ملی شورای شهر کانسای در کشور ژاپن شدند.
دانشمیر جوایز بسیاری را برنده شده است.
دانشمیر موفق به کسب مقام‌‎ها و جوایز بسیاری در دوران کاری خود شده است.

فعالیت‌های دانشمیر فقط محدود به اجرای پروژه نمی‌شود. او در زمینه‌ی معماری پژوهش‌های متعددی انجام داده و مقالات بسیاری نوشته است و در در این زمینه تدریس هم می‌کند.

این آموزش را دوست داشتید؟
لایک:
نظر شما:
بوکمارک:
اشتراک گذاری:
عضویت در خبرنامه
شما می‌توانید به راحتی با استفاده از شبکه های اجتماعی خود، این آموزش ها و مقالات را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اشتراک گذاری:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیوندها: