خانه هوشمند چیست؟ انواع سیستم‌های هوشمندسازی منازل

خانه هوشمند

امروزه از تکنولوژی بیشتر از هر زمان دیگری استفاده می‌شود.از صبح که چشم‌هایمان را باز می‌کنیم
استفاده از تکنولوژی شروع می‌شود و تا زمانی که خواب هستیم ادامه دارد و هیچوقت متوقف نمی‌شود.
تکنولوژی به کمک انسان آمده است تا آسایش و رفاه آدمی را به دنبال داشته و چه جایی از خانه مهم‌تر و حیاتی‌تر است برای به آرامش رسیدن؟
حال تصور کنید این رفاه همراه با تکنولوژی باشد؛ رسیدن به این تصویر، دور از دسترس نیست. زیرا همانطور که می‌یبینید و می‌دانید، پیشرفت تکنولوژی سرعت بسیار بالایی دارد و این تغییرات شامل حوزه‌های وسیع و گسترده‌ای می‌شود که ساختمان‌سازی نیز بخشی از آن است.در این خصوص هوشمند سازی خانه‌ها، سرفصلی تازه است تا به این پرسش برسیم که در کل، خانه هوشمند (به انگلیسی: smart home) چیست و ما چه چیزی درباره خانه هوشمند می‌دانیم؟

اگر به دنبال پاسخ به این پرسش هستید که چرا باید خانه را هوشمند کنیم و چرا باید به تغییرات هوشمند دسترسی داشته باشیم و از آن‌ها در زندگی روزمره‌تان استفاده کنیم، با این مطلب مجله تالی همراه باشید تا بیشتر درباره هوشمندسازی خانه‌ها بدانید:

خانه هوشمند با استفاده از تکنولوژی‌

هوشمند سازی خانه

خانه هوشمند، ساختمانی مدرن است که توانایی کنترل و خودکارسازی برخی از عملکردها و وسایل برقی آن را دارد. برای مثال، در یک خانه هوشمند می‌توانید روشنایی، دما، سیستم امنیتی، سیستم سرگرمی و… را از راه دور یا با صدای خود کنترل کنید. خانه هوشمند با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف مانند Wi-Fi، Bluetooth، Z-Wave و Zigbee ارتباط برقرار می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که خانه خود را از طریق تلفن همراه، تبلت، کامپیوتر یا دستگاه‌های هوشمند دیگر مدیریت کنید.

ارتباط خانه هوشمند و انقلاب صنعتی چهارم

انقلاب صنعتی چهارم یک تغییر بنیادی در زمینه تولید و ارتباطات است که با استفاده از فناوری‌های هوشمند، اتصالات متقابل و اتوماسیون را افزایش می‌دهد.

باید بدانید هوشمندسازی خانه، پدیده‌ای جدا از این تحولات نیست و در راستای پایداری جامعه می‌کوشد، زیرا می‌توانیم شاهد این باشیم که این دو مفهوم با هم در تعاملند. انقلاب صنعتی چهارم فناوری‌هایی را ارائه می‌دهد که خانه هوشمند برای یادگیری و پیشبینی رفتار و نیازهای ساکنین خانه و تنظیم شرایط خانه آماده شود تا به صورت خودکار از آن‌ها استفاده کند. خانه هوشمند نیز داده‌هایی را از محیط و عملکرد خانه جمع‌آوری و تحلیل می‌کند و آنها را با استفاده از اینترنت اشیا(IOT) به صنایع و کارخانه‌های هوشمند ارسال می‌کند.

اینترنت اشیا

خانه‌ هوشمند یکی از کاربردهای فناوری‌های نوینی است که در انقلاب صنعتی چهارم به وجود آمده. این فناوری‌‌ها شامل اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، رباتیک، بلاکچین و واقعیت افزوده هستند. این فناوری‌ها باعث می‌شوند که خانه‌ها به صورت هوشمند و خودکار بتوانند عملکردها و وسایل برقی خود را کنترل کنند.

این خانه‌ها می‌توانند با استفاده از سنسورها، شیرهای خودکار، دستگاه‌های مرکزی و نرم‌افزارهای مربوطه، شرایط محیطی مانند دما، رطوبت، نور، صدا و غیره را اندازه‌گیری، تنظیم و بهینه‌سازی کنند.

سیستم‌های هوشمند خانه

چرا می‌گوییم هوشمندسازی خانه باعث افزایش رفاه و آرامش می‌شود؟ اینکار خیالتان را از عدم سرقت، روشنایی، سیستم امنیتی، آبیاری فضای سبز و … راحت می‌کند، زیرا باعث افزایش کیفیت، کارایی، امنیت، راحتی و آسایش در زندگی می‌شود. حال بیاییم با چند نمونه از این سیستم‌های هوشمند خانه آشنا شویم.

سیستم ضد سرقت و اعلام خطر

یکی از مواردی که اطمینان خاطر ساکنین را به دنبال دارد، داشتن سیستم ضد سرقت و اعلام خطر است. این سیستم قادر است تا با استفاده از تجهیزات و تکنولوژی‌های نوین، ورود افراد غیرمجاز یا وقوع حوادث خطرناک مانند حریق، زلزله و غیره در ساختمان را تشخیص دهد و اطلاع رسانی کند. اینکار به کاهش خسارات احتمالی کمک می‌کند. سیستم‌ ضد سرقت و اعلام خطر در ساختمان از چندین بخش تشکیل شده که عبارتند از:

  • دتکتورها یا آشکارسازها (سنسورها): این تجهیزات با استفاده از حسگرهای مختلف مانند مادون قرمز، مغناطیسی و حرارتی، هرگونه حرکت، شکستن شیشه، دود، گاز و لرزش را در محیط ساختمان تشخیص می‌دهند و به دستگاه مرکزی اطلاع می‌دهند.
  • آژیرها: آن‌ها با استفاده از صدا یا نور، در صورت دریافت سیگنال از دستگاه مرکزی، حضور افراد غیرمجاز یا وقوع حادثه را به ساکنان یا اطرافیان اعلام می‌کنند. آژیرها به دو صورت داخلی یا خارجی موجودند.
  • تلفن‌کننده‌ها: این تجهیزات با استفاده از شبکه تلفنی یا موبایل، در صورت دریافت سیگنال از دستگاه مرکزی، به شماره‌های مشخص شده توسط کاربر، تماس می‌گیرند و وضعیت ساختمان را اطلاع می‌دهند. تلفن‌کننده‌ها پیام را به دو صورت صوتی و یا متنی ارسال می‌کنند.
  • باطری‌های اضطراری: این باطری‌ها با استفاده از انرژی شارژ شده، در صورت قطع برق، تغذیه سیستم‌های ضد سرقت و اعلام خطر را ادامه می‌دهند و به دو صورت داخلی و خارجی وجود دارند.
  • سرورها یا ریموت کنترل‌ها: این تجهیزات با استفاده از امواج رادیویی یا مادون قرمز، امکان فعال یا غیرفعال کردن سیستم‌های ضد سرقت و اعلام خطر را به کاربر می‌دهند. سرورها یا ریموت کنترل‌ها می‌توانند دارای صفحه کلید یا صفحه لمسی باشند.

دتکتورها یا آشکارسازها (سنسورها)

تنظیم دمای اتاق به صورت هوشمند

تنظیم دمای هر نقطه از اتاق که خواست کاربر باشد و علاوه بر راحتی و کارایی، صرفه جویی را نیز به دنبال دارد.   سیستم تنظیم دمای اتاق به صورت هوشمند، سیستمی است که با استفاده از سنسورها، ترموستات‌ها، فنکویل‌ها و دیگر تجهیزات، دمای محیط را در هر اتاق یا ناحیه از ساختمان به صورت خودکار یا با دستور کاربر، تنظیم می‌کند. بخش‌‌های تشکیل دهنده این سیستم شامل موارد زیر است:

  • سنسورها: حسگرهای مختلف حرارتی، رطوبتی، مادون قرمز و … شرایط  محیطی مانند دما، رطوبت، حرکت و غیره را در هر اتاق یا ناحیه اندازه‌گیری و به دستگاه مرکزی اطلاع می‌دهند.
  • ترموستات‌ها: این تجهیزات با استفاده از سیگنال‌های دریافتی از سنسورها و دستورات کاربر، دمای مطلوب را برای هر اتاق یا ناحیه تعیین و به فنکویل‌ها ارسال می‌کنند و ممکن صفحه کلیدی یا لمسی داشته باشند.
  • فنکویل‌ها: آن‌ها با استفاده از سیگنال‌هایی که از ترموستات‌ها دریافت می‌کنند، قابلیت تنظیم دمای محیط را با ارسال هوای گرم یا سرد را دارند.
  • دستگاه مرکزی: این تجهیز با استفاده از نرم‌افزارهای مربوطه، کلیه عملیات سیستم تنظیم دمای اتاق‌ها را کنترل و مدیریت می‌کند. دستگاه مرکزی می‌تواند با سنسورها، ترموستات‌ها و فنکویل‌ها از طریق امواج رادیویی، مادون قرمز، شبکه بی‌سیم یا سیمی ارتباط برقرار کند.

تاچ پنل هوشمند

از دیگر سیستم‌هایی که راحتی کاربر را به دنبال دارد، تاچ پنل‌های هوشمند یا همان Smart Panel هستند؛ یک صفحه نمایش لمسی که به کمک تکنولوژی لمسی، کاربران می‌توانند تجهیزات هوشمند در داخل ساختمان خود را کنترل کنند. این دستگاه می‌تواند به صورت دیواری یا توکار در داخل منازل، ادارات، هتل‌ها و بیمارستان‌ها، ویلای هوشمند و سایر ساختمان‌ها نصب شود.

این سیستم چگونه کار می‌کند و چه مراحلی دارد؟

  • برنامه‌ریزی: این مرحله‌ای است که کاربر با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص، صفحه نمایش تاچ پنل را طراحی و برنامه‌ریزی می‌کند. کاربر می‎‌تواند از اشکال، رنگ‌ها، آیکون‌ها، دکمه‌ها، منوها و… استفاده کند و همچنین تعیین کند که هر عنصر چه عملی را انجام دهد. برای مثال، کاربر می‌تواند یک دکمه برای روشن یا خاموش کردن نوراتاق ایجاد کند و با تجهیز مربوطه مرتبط کند.
  • ارسال: در این مرحله، کاربر با استفاده از یک کابل یا بی‌سیم، برنامه را از کامپیوتر به تاچ پنل انتقال می‌دهد. این کار باعث می‌شود که تاچ پنل آماده استفاده شود.
  • کنترل: کاربر می‌تواند با لمس کردن صفحه نمایش تاچ پنل، تجهیزات هوشمند را کنترل کند. تاچ پنل با استفاده از پروتکل‌های ارتباطی، فرمان‌های کاربر را به تجهیزات مورد نظر ارسال می‌کند و همچنین اطلاعات مربوط به وضعیت تجهیزات را دریافت و نمایش می‌دهد.
تاچ پنل هوشمند

پنل‌های هوشمند لمسی امکانات متعددی را به کاربران ارائه می‌دهد که باعث بهبود زندگی می‌شوند. برخی از این امکانات عبارتند از:

  • کنترل تمام دستگاه‌ها و تجهیزات هوشمند خانه در هر زمان و مکان
  • انعطاف‌پذیری بالا و امکان اضافه کردن دستگاه‌ها و تجهیزات هوشمند جدید به سیستم
  • مدیریت امنیت خانه و ارسال هشدارهای لازم در صورت ورود افراد غیرمجاز یا وقوع حوادث خطرناک
  • کنترل نور، تهویه، سیستمهای صوتی و تصویری، قفل دربها و سایر اجزای ساختمان هوشمند
  • ایجاد راحتی و امنیت برای ساکنان خانه با استفاده از سناریوهای مختلف
  • مدیریت مصرف انرژی و صرفهجویی در هزینه‌ها
  • ارتباط با سیستم‌های تماس داخلی و خارجی.

قفل‌های هوشمند و سیستمهای کنترل دسترسی

این قفل‌های هوشمند، با استفاده از فناوری‌های نوین مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، بیومتریک و غیره، توانایی باز و بسته شدن بدون نیاز به کلید فیزیکی را دارند. این قفل‌ها می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن تلفن همراه، کارت، رمز عددی، اثر انگشت و تشخیص چهره کنترل شوند و به شبکه وای فای یا بلوتوث خانه متصل شوند.
سیستم‌های کنترل دسترسی نیز با استفاده از تجهیزات و تکنولوژی‌های نوین، قادر به تشخیص و اطلاع‌رسانی در مورد ورود و خروج افراد مجاز یا غیرمجاز به یک محیط خاص هستند. این سیستم‌ها باعث افزایش سطح امنیت و ایمنی در ساختمان می‌شوند و به کاهش خسارات احتمالی کمک می‌کنند.

قفل‌های هوشمند و سیستم‌های کنترل دسترسی

خودکارسازی آبیاری فضای سبز و باغچه

خدمت جالب دیگری که هوشمندسازی خانه می‌تواند برای ما فراهم کند، خودکارسازی آبیاری فضای سبز و باغچه است. همانطور که از نامش پیداست، این سیستم امکان آبیاری منظم و موثر گیاهان را به صورت خودکار و هوشمند فراهم می‌کند. دیگر نیازی به نیروی کار و مداخله انسان برای آبیاری نیست و همچنین مصرف آب را به حداقل می‌رساند.

در این سیستم، سنسورهایی که با استفاده از حسگرهای مختلف مانند حرارتی، رطوبتی و باران‌سنج، شرایط محیطی مانند دما، رطوبت و بارش را در هر ناحیه از فضای سبز یا باغچه اندازه‌گیری و به دستگاه مرکزی اطلاع می‌دهند.

در مرحله دوم شیرهای خودکار که ممکن است الکترومکانیکی یا مغناطیسی باشند، با استفاده از سیگنال‌های دریافتی از دستگاه مرکزی، آب را به لوله‌ها یا پمپ‌های آبیاری انتقال می‌دهند.

خودکارسازی آبیاری فضای سبز و باغچه

در انتها دستگاه مرکزی با کمک از نرم‌افزارهای مربوطه، کلیه عملیات خودکارسازی آبیاری را کنترل و مدیریت می‌کند. این دستگاه می‌تواند با سنسورها و شیرهای خودکار از طریق شبکه بی‌سیم یا سیمی ارتباط برقرار کند.

چرا باید خانه‌تان را هوشمند کنید؟

تا اینجا به این فکر افتاده‌اید که چرا خانه‌تان را هوشمند نکرده‌اید و متوجه شده‌اید که تجهیزکردن خانه به سیستم‌های هوشمند مختلف، کار دشواری نیست. از آنجایی که هر روز بیشتر از قبل، مردم به مزایای خانه‌های هوشمند پی می‌برند، به این تغییر واکنش مثبت بیشتری نشان می‌دهند و در سبب آن هستند تا تغییرات نوینی را در خانه‌های خود اعمال کنند؛ بیابید به طور کلی اشاره‌ای به این مزایا داشته باشیم:

  • کاهش و کنترل مصرف انرژی و آب: خانه های هوشمند با استفاده از سنسورها، ترموستات ها و سیستم‌های مدیریت مصرف انرژی، می‌توانند مصرف انرژی و آب را در خانه کاهش دهند و به صورت خودکار یا با دستور کاربر، وسایل برقی را روشن یا خاموش کنند. این کار علاوه بر حفظ منابع طبیعی، میتواند هزینه‌های برق و آب را نیز کاهش دهد.
  • صرفه جویی در انرژی و پول: با استفاده از سیستم‌های کنترل دما، روشنایی و مدیریت مصرف انرژی، می‌توانید مصرف انرژی خانه خود را به حداقل برسانید و هزینه‌های قبوض را کاهش دهید.
  • افزایش امنیت خانه: سیستم‌های مختلف هوشمند می‌توانند با استفاده از سیستم های امنیتی هوشمند مانند دوربین ها، سنسورهای حرکتی، قفل های هوشمند و آژیرها، خانه را در برابر سرقت، آتش سوزی، نشت گاز،آب و … محافظت کنند. این سیستم ها می‌توانند به صورت خودکار یا با دستور کاربر، وضعیت خانه را کنترل کنند و در صورت بروز هرگونه خطر، به کاربر اطلاع دهند یا اقدامات لازم را انجام دهند.
  • افزایش ارزش و پتانسیل فروش مجدد خانه: خانه های هوشمند با توجه به مزایایی که دارند، مورد توجه خریداران بیشتری قرار می‌گیرند و ارزش بالاتری نسبت به خانه‌های سنتی دارند. بنابراین، اگر کاربر بخواهد خانه خود را بفروشد، می‌تواند قیمت بالاتری برای آن درخواست کند و به راحتی خریدار پیدا کند.
  • افزایش رفاه و آسایش ساکنان خانه: سیستم های هوشمندی مانند روشنایی، دما، صوتی، تصویری و پرده های برقی، می‌توانند شرایط خانه را به صورت خودکار یا با دستور کاربر، به نحوی تنظیم کنند که با سلیقه و نیازهای ساکنین خانه هماهنگ باشد. این کار می‌تواند راحتی و خوشایندی ساکنین خانه را افزایش دهد و زندگی را برای آنها آسان‌تر کند.
  • افزایش زیبایی و جلوه مدرن خانه: استفاده از طراحی و دکوراسیون هوشمند، می‌توانند ظاهری زیبا و مدرن به خانه ببخشند و جذابیت آن را بالا ببرند. این کار خانه را برای ساکنین و مهمانان آن دلنشین‌تر می‌کند و احساس خوشبختی و افتخار را در آن‌ها بوجود می‌آورد.

به طور خلاصه، هوشمند کردن خانه می‌تواند مزایای بسیاری را برای شما به ارمغان آورد. این مزایا باعث شده‌اند که مردم به سمت خانه‌های هوشمند روی آورند، از این نوع خانه‌ها استقبال کنند و در سبب بهره‌گیری از آن‌ها باشند.

برای خواندن مطالب مرتبط، با مجله تالی همراه باشید.

این آموزش را دوست داشتید؟
لایک:
نظر شما:
بوکمارک:
اشتراک گذاری:
عضویت در خبرنامه
شما می‌توانید به راحتی با استفاده از شبکه های اجتماعی خود، این آموزش ها و مقالات را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیوندها: