7 نکته حقوقی در خرید خانه؛ سند تکه کاغذ نیست!

نکته حقوقی در خرید خانه

خرید خانه از اساسی‌ترین ومهم‌ترین تصمیم‌گیری‌هایی است که هر فرد در زندگی‌اش با آن مواجه می‌شود. در این خصوص باید نکات مهم و ظریفی را از موارد حقوقی تا فنی رعایت کرد تا خریدی موفق و رضایت بخش را به همراه داشته باشد.

زمانی که صحبت از خرید خانه می‌شود، همیشه تصویری از بنگاه‌های خانه و قراردادها در ذهن نقش می‌بندد و گاهی ندانستن موارد ساده اما کلیدی درخصوص خرید خانه، ممکن است موجب اضطراب خریدارشود و قرارداد بستن را با شک و شبهه همراه کند!

ندانستن اینکه درسند خانه به چه نکاتی باید توجه کرد می‌تواند نگران کننده باشد. همیشه ترس‌های ما از ندانسته‌هایمان می‌آیند؛ دراین مطلب با مجله تالی همراه باشید تا با موارد حقوقی خرید خانه آشنا شوید و با توجه به موارد ذکر شده با خیالی آسوده‌ترخریدی مطمئن داشته باشید.

سند ؛چیزی بیشتر از یک برگه کاغذ!

چرا باید سند را خوب بررسی کنیم؟ چه نکاتی ممکن است در یک صفحه کاغذ وجود داشته باشد که آن‌ قدر آن را پراهمیت کرده است؟ چگونه می‌توانید به هویت مالک پی ببرید؟ این موضوع چه ارتباطی با سند دارد؟
اولین و اساسی‌ترین نکته‌ای که هنگام خرید باید به آن توجه کرد، خوب بررسی کردن سند خانه است. اگرخریدار خانه هستید باید بدانید که دانستن مشخصات ثبتی ملک، کاربری آن وهویتی صاحب ملک و ازموضوعات اجتناب ناپذیرخرید است. باید بدانید سند چیست و چه مطالبی باید در آن درج شده باشد.

در سند خانه به دنبال چه باشیم؟

سند خانه یکی از مهم‌ترین اسناد حقوقی است که نشان دهنده مالکیت و مشخصات خانه است.سندها در حال حاضر به صورت تک برگ وبه روی برگه چاپی صادر می‌شوند. در این حوزه بسیار مهم است که سند در دفترخانه اسناد رسمی ثبت وتوسط مامور رسمی امضا و مهر شده باشد.

مشخصات ثبتی ملک

دقت کنید که هر بخش سند، دارای اطلاعات مهمی می‌باشد که می‌تواند بسیار کمک‌تان کند. بسیاری از اطلاعاتی که نیاز دارید را می‌توانید از همین برگه معتبر بدست آورید و به آن رجوع کنید. در این برگه چاپی، مشخصات مهمی قرار دارد که مالک و خریدار هر ملکی باید به آن توجه کند:

  1. مشخصات ثبتی ملک
    مشخصات دقیق ملک را از کجا می‌توان یافت؟ مشخصات ثبتی ملک کجا نوشته شده است؟ آیا راهی برای استعلام گرفتن از آن وجود دارد؟
    اولین بخشی که در سند تک برگی می‌بینید، «مشخصات ملک» است. شما می‌توانید اطلاعاتی همچون شماره سریال، مشخصات خانه، آدرس دقیق و تاریخ صدور آن که درباره خود ملک وموقعیت آن است را در این بخش ببینید. این بخش نشان‌دهنده‌ی وضعیت ثبتی ملک است و با استعلام آن از اداره ثبت اسناد و املاک یا دفترخانه اسناد رسمی می‌توان به تطابق آن با اصل سند مطمئن شد.
  2. مشخصات هویتی مالک
    وقتی مالک را نمی‌شناسید از خرید دست بردارید. شما باید به عنوان خریدار باید صاحب ملک را بشناسید. این کار باعث جلوگیری از خیلی از مشکلات احتمالی می‌شود. برای مثال ممکن است شخصی که مالک ملک است به دلیل بدهی یا دیگر موارد قانونی ممنوع‌المعامله باشد و نتواند ملک خود را به طور قانونی بفروشد.
    این کار می‌تواند باعث شود خریدار با مشکلات حقوقی و قضایی روبرو شود و معامله‌اش باطل یا غیرنافذ شود و یا شخصی که مالک ملک است بدون رضایت وراث خود ملک را بفروشد و این کار باعث شود خریدار با اعتراض وراث مواجه شود و مجبور شود ملک را تحویل دهد یا جبران خسارت بدهد. در این مواقع احراز مالکیت فروشنده خانه، از این جمله مشکلات جلوگیری می‌کند.
    شما می‌توانید در دومین بخش سند رسمی ملک که مرتبط با مشخصات هویتی مالک است، مشخصاتی چون نام، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی و … را بررسی کنید و از احرازمالکیت فروشنده خانه مطمئن شوید.
  3. کروکی ملک
    کروکی ملک فقط یک نقشه یو تی ام ساده نیست که موقعیت ملک را نشان دهد، بلکه مساحت دقیق ملک، امکانات مشاعی واختصاصی ملک، کاربری و وضعیت خاص ملک را نیز مشخص می‌کند که باید با بخش مرتبط آن با سند، هماهنگ باشد. این نقشه موقعیت جغرافیایی خانه و محل قطعه را به سادگی در مقیاس یک دوهزار نشان می‌دهد که به راحتی قابل خواندن است.
  4. هولوگرام مخصوص
    اگر خوب به سند بنگرید می‌توانید یک برچسب مربعی کوچک را بالا سمت راست سند ببینید. از این برچسب امنیتی به سادگی نگذرید. این برچسب که دارای الگوها و رنگ‌های منحصر به فرد است با چشم عادی یا با استفاده از ابزارهای خاص مانند لیزر، میکروسکوپ و فیلتر نوری قابل شناسایی است، می‌تواند از جعل سند جلوگیری کند؛ اما به چه صورت؟این هولوگرام با شناسه یکتا و رمزینه (بارکد) سند مطابقت دارد. جالب است بدانید هرگونه دستکاری در این برچسب قابل شناسایی است؛ زیرا برچسب دارای ویژگی‌های تخریبی و تمام شونده است و به همین دلیل تلاش برای جدا کردن یا چسباندن مجدد بر روی آن به راحتی پیدا خواهد بود.
  5. به هنگام بازدید از ملک هوشیار باشید
    حال که به اهمیت سند پی بردید باید از تطابق آن با ملک مطمئن شوید. همان‌قدر که در بررسی سند دقیق بوده‌اید، در بازدید از خانه هم ظرافت به خرج دهید و همه حواس خود را جمع کنید. زمانی که از ملک بازدید می‌کنید توجه کنید که کروکی و مشخصات آن با موارد درج شده در سند یکی باشند. از شرایط استفاده از پارکینگ، حیاط و پشت بام مطلع شوید. نشانی ملک و پلاک ثبتی را چک کنید و با بی‌توجهی از آن‌ها نگذرید. خوب مقایسه کنید و حوصله به خرج دهید. هرچه قبل از خرید زمان بیشتری بگذارید، آرامش و آسودگی بیشتری را در دراز مدت برای خود خریده‌اید.
  6. آزاد بودن ملک، اختیار مالک را به همراه دارد
    پس از بررسی موارد بالا نوبت آن است که از آزاد بودن ملک اطمینان حاصل کنید. می‌دانید آزاد بودن ملک به چه معناست؟ اگر ملک آزاد نباشد، چه عواقبی را به‌دنبال دارد؟ چرا این موضوع از موارد مهم در خرید خانه است؟
    اگر ملک آزاد باشد، یعنی مالک آن حق هر نوع تصرف را در خصوص آن دارد و با محدودیت و مانعی مواجه نیست. حال اگرملک آزاد نباشد، موانعی از سوی قانون یا شخص دیگری برای مالک به وجود می‌آورد. ملکی که در رهن یا وثیقه باشد، موقوفه یا وقف باشد، یا ملکی که مالکیت عرصه و اعیان آن یکسان نباشد، ملک غیر آزاد یا محجور نامیده می‌شود. این اصطلاح در سندهای رسمی و حقوقی مورد استفاده قرار می‌گیرد و نشان دهنده عدم امنیت و صحت معامله ملکی است.
    شما با مطمئن شدن از این موضوع از خیلی مشکلاتی احتمالی که ممکن است برای مالک به وجود آید جلوگیری می‌کنید. شما با این کار سرمایه‌ای که ممکن است برای پرداخت جریمه یا خسارت را بپردازید، ذخیره می‌کنید. درگیر پرونده‌های حقوقی و قضایی پیچیده نخواهید شد و محرومیتی در خصوص حق مالکیت و تصرف ملک مانند ساخت و ساز، انتقال یا اجاره به دنبال نخواهید داشت. فقط به این دلیل که قبل از خرید خانه پیگیری لازم را داشته‌اید و از آزاد بودن ملک مطمئن شده‌اید و اینگونه راه ورود نگرانی‌ها را بستید.
  7. کد رهگیری ملک ضامن خرید شما
    اطمینان بیشتر می‌خواهید؟ کد رهگیری را دریافت کنید. کد رهگیری ملک چیست و چگونه می‌توان آن را دریافت کرد؟ چگونه می‌شود فهمید ملک فقط به شما فروخته شده است و صاحبان دیگری ندارد؟
    در اردیبهشت 1387، ماده‌ی 13 قانون سازماندهی و حمایت از تولید و عرضه‌ی مسکن به تصویب رسید و مشاورین املاک را موظف کرد تا در سامانه ی ثبت معاملات مسکن عضو شده واطلاعات کلیه معاملات انجام شده را درآن ثبت کنند. برای هر ثبت، یک کد رهگیری ملک در نظر گرفته می‌شود. این کد رهگیری به نوعی ضامن آژانس‌های دارای مجوز است و مهم‌تر از آن، از فروش یک ملک به چند نفر نیز جلوگیری می‌کند. این کد 13 رقمی به صورت پیامک ارسال می‌شود و دریافت آن هزینه‌ای ندارد و رایگان است.

توجه به همین نکات کلیدی اما ساده به شما کمک می‌کند تا از مشکلات و خسارت‌های احتمالی به دور باشید و با آگاهی و هوشیاری بیشتری ملک مورد نظرتان را بخرید.

برای خواندن مطالب مرتبط بیشتر، با مجله تالی همراه باشید.

این آموزش را دوست داشتید؟
لایک:
نظر شما:
بوکمارک:
اشتراک گذاری:
عضویت در خبرنامه
شما می‌توانید به راحتی با استفاده از شبکه های اجتماعی خود، این آموزش ها و مقالات را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیوندها: