نقش مهندسان در توسعه صنعت ساختمان

صنعت ساختمان سازی در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. این حوزه توانسته با بهره گیری از روش‌های جدید و استفاده از مواد و مصالح نوین، چالش‌های مختلفی را پشت سر بگذارد و بر سرعت خود برای بهبود وضعیت مسکن بی‌افزاید.
بدون شک ارتباط بین شاخه‌های مختلف مهندسی در این توسعه، تاثیر بسیار مهمی داشته است. به گونه‌ای که دیگر نمی‌توان پیشرفت در صنعت ساخت و ساز را به گروه خاصی از مهندسان نسبت داد. افراد متخصص در زمینه‌های مختلف مانند عمران، برق، مکانیک، فناوری و … با همفکری و بیان نظرات و پیشنهادات مختلف و متنوع، نقش مهمی را در این صنعت ایفا می‌کنند.
در ادامه مقاله از مجله تالی پارک به بررسی نقش مهندسان حوزه‌های مختلف که در این صنعت تاثیرگذار بوده‌اند می‌پردازیم.

1. مهندسان عمران
آن‌ها با تمرکز بر معماری و بهبود زیرساخت‌ها کمک می‌کنند تا بر چالش‌های ساختمانی غلبه کنیم. با نظارت بر اجرا و با عهده گرفتن فرایندهای فنی مربوط به پروژه، مدیریت آن را را راحت‌تر می‌کنند. همچنین با استفاده از فناوری‌های دیجیتال، می‌توانند فرآیندهای ساخت و ساز را بهینه‌سازی، نظارت و کنترل کنند.
2. مهندسان انرژی
می‌دانید که پایداری و استفاده از منابع انرژی جایگزین از پیشرفت‌های توسعه‌های صنعت ساخت و ساز است که با همکاری و دانش مهندسین انرژی، این نیاز برطرف می‌شود. اینکار نه تنها ساختمان را از نظر انرژی کارآمد می‌کند، بلکه هزینه‌های رو به رشد تاسیسات را نیز می‌کاهد و اهمیت مهندسی انرژی را آشکار می‌سازد.
3. مهندسان مکانیک
از چالش‌های تاسیساتی که در پروژه‌های ساختمانی با آن مواجه هستیم، گرمایش و تهویه ساختمان‌ها هستند. این سیستم‌های تهویه مطبوع بخشی از کار مهندسین مکانیک هستند که آن‌ها را در مراحل اولیه برای اطمینان از ایمنی ساکنان در محل قرار می‌دهند. آن‌ها همچنین به افزایش کیفیت در مورد نیاز انرژی کمک می کنند. بدون آن‌ها، ساکنان در معرض خطر تنفس آلاینده‌های مضر و ابتلا به بیماری‌ها یا حمله‌های شدید قرار خواهند گرفت.
در نظر داشته باشید که ساختمان‌های بدون سیستم تهویه مناسب، جریمه می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود تا اهمیت تعهد این مهندسان در ساختمان سازی را بیش از پیش در نظر بگیریم.
4. مهندسان سازه
شغل مهندسان سازه ممکن است ابتدایی به نظر برسد، زیرا هر کسی با درک اولیه از کار ساختمانی می‌تواند به محل نصب تیر و خرپاها اشاره کند، اما اینطور نیست. مهندسان سازه کاری بیش از تقویت پایه‌ها انجام می‌دهند. آن‌ها مسیرهایی را برای افراد و سیستم‌ها فراهم می‌کنند که یک ساختمان را برای ساکنان آن مناسب کند.
همچنین در صورت وجود بودجه مناسب، می‌‌توانند با ایجاد پلن‌های برنامه ریزی شده، فضایی را برای گسترش ساخت و ساز در آینده، مانند اضافه کردن یک سازه، ذخیره کنند.
امروزه مهندسی سازه با استفاده از روش‌های هوشمند، فناوری دیجیتال و پرینترهای سه بعدی، گاهی موثر در جهت رشد ساخت و ساز برداشته‌اند.

5. مهندسان برق و فناوری
اگرچه این دو نوع مهندسی متفاوت هستند، اما نقش آن‌ها در تجارت ساخت و ساز با یکدیگر همپوشانی دارد. وظیفه مهندسان برق این است که به قدرت مورد نیاز ساختمان توجه کنند و از وجود اقدامات لازم برای جلوگیری از هرگونه خطر اطمینان حاصل کنند. آن‌ها همچنین باید اطمینان حاصل کنند که توزیع کارآمد است و سیستم می تواند بار را تحمل کند تا از وقوع حوادث جلوگیری کند. از سوی دیگر، مهندسان فناوری به مسئولیت‌های زیرساخت فناوری اطلاعات و امنیت دیجیتال ساختمان توجه می‌کنند. آن‌ها اطمینان حاصل می‌کنند که همه این مواد به راحتی در دسترس هستند و برای این کار دست در دست مهندسان برق و طراحان داخلی کار می‌دهند.
6. مهندسان مواد
شاید به نظر برسد مهندسی مواد، شاخه‌ای دور از ساختمان سازی است؛ اما در باطن اینطور نیست. مهندسین مواد با فعالیت غیر مستقیم خود، تاثیر انکار نشدنی در پیشرفت ساختمان سازی داشته‌اند و دارند. مواد و مصالح نوین و هوشمندی که امروزه در ساختمان‌ها به کار می‌روند، حاصل تلاش و دانش این گروه از مهندسین بوده است.
استفاده از بتن خود ترمیم شونده، پلیمرهای سبک و مقاوم در ساختمان از دستاورندهای این مهندسین بوده است.
7. مهندسان مدیریت پروژه
مدیریت پروژه‌های ساخت و ساز به دانش و مهارتی نیاز دارد که بتواند تمام حوزه‌های مربوط به ساختمان را به هم پیوند بزند و بین آن‌ها هماهنگی ایجاد کند و کنترل را به دست بگیرد. این مسئولیت مهمی است که بر عمده مهندسان مدیریت پروژه می‌باشد.
آن‌ها با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های مدیریت، منابع، زمان، هزینه، کیفیت و ارتباطات را کنترل می‌کنند و کار را به دستی به اتمام می‌رسانند.

متوجه شده‌اید که مهندسین در زمینه‌های مختلف چگونه به توسعه در صنعت ساختمان سازی کمک می‌کنند. بدون شک همکاری آن‌ها باعث پیشرفت بیشتر این زمینه در آینده می‌شود و به پایداری و هوشمندتر شدن ساختمان‌ها می‌انجامد.
برای خواندن مطالب بیشتر با مجله تالی پارک همراه باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *