8 نکته در قوانین پیش‌خرید آپارتمان

آیا می‌دانستید که امنیت و آرامش خاطر شما در پیش‌خرید، به انتخاب شما و آگاهی‌های شما از این حوزه بستگی دارد؟ آیا شما هم مثل خیلی‌ها، از پیش خرید آپارتمان هراس دارید؟

اگر از پیش خرید هراس دارید و نگرانید، باید از قوانین و مقررات این حوزه آگاهی داشته باشید تا درگیر مشکلاتی نشوید. برای اینکه این موضوع را روشن کنیم و قصد داریم تا درباره قوانین و مقررات و چگونگی عقد قرارداد پیش خرید آپارتمان صحبت کنیم:

  • طبق ماده 2 قانون مصوب پیش فروش ساختمان در سال 98 تنها با اسم و مشخصات طرفین قرارداد و با ذکر پلاک و مشخصات ثبتی و نشانی قانونی است.
  • بر اساس قوانین موجود، ذکر اوصاف و امکانات واحد مورد معامله مانند مساحت اعیانی، تعداد اتاق‌ها، شماره طبقه، شماره واحد، توقفگاه (پارکینگ) و انباری در کنار مشخصات فنی و معماری ساختمان هم ضروری است.
  • موضوعاتی مثل موقعیت، کاربری و مساحت کل عرصه و زیربنا، تعداد طبقات و کل واحدها، نما، نوع مصالح مصرفی ساختمان، سیستم گرمایش و سرمایش، قسمت‌های مشترک و سایر موارد .
  • پس از این موارد، نگارش قیمت، تعداد اقساط و نحوه پرداخت و حتی شماره قبوض اقساط برای تحویل و انتقال قطعی نیز باید مورد توجه باشد.
  • ذکر زمان تحویل واحد و تنظیم سند رسمی انتقال قطعی باید مشخص شود تا خسارت تأخیر روزانه تحویل نیز روشن باشد.
  • طبق قانون، خسارات، تضمین‌ها و قرارداد بیمه‌ای، تغییر قیمت و تغییر مشخصات مورد معامله و تعهدات پیش‌فروشنده به مرجع صادرکننده پروانه و سایر مراجع قانونی هم باید روشن شود و داوران قرارداد نیز تعیین شود تا در صورت بروز مشکل قابل پیگرد باشد.

8 نکته در پیش‌خرید آپارتمان

پس به صورت خلاصه باید چند نکته مهم را با هم به خاطر بسپاریم تا خریدی امن و قانونی داشته باشیم و دچار مشکلاتی نشویم که آینده سرمایه گذاری و خرید ما را به خطر بندازد:

  1. چک کردن مدارک فروشنده از جمله سند ملک، قرارداد ساخت و یا مشارکت و نحوه تقسیم ملک بین مالک و سازنده
  2. استعلام از دفاتر اسناد رسمی برای تعیین آخرین مالک و وضعیت توقیف یا ممنوع المعامله بودن ملک
  3. تعیین مشخصات نقشه، تعداد اتاق‌‌ها، کمد دیواری و جنس مصالح در قرارداد
  4. تعیین ضمانت اجرا مانند کاهش ثمن معامله براساس نظر کارشناس و یا فسخ قرارداد
  5. اخذ مشاوره از یک وکیل متخصص
  6. تعیین دقیق اطلاعات و مشخصات واحد
  7. روشن کردن دقیق شرایط مالی و پرداخت و تحویل
  8. تعیین دقیق تعهدات طرفین و تفاصیل مربوط به خسارات

اگر در این خصوص سوالی بیشتری دارید، می‌توانید با همکاران ما در گروه تالی پارک تماس بگیرید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *