مسجد کویتی چرخان

استادیو babnimnim از «مسجد مملوکی لانست» رونمایی کرد.

مسجد مملوکی لانست (MAMLUKI LANCET MOSQUE) که توسط استودیوی طراحی بابنیمنیم (Babnimnim) در الماسائل (Al-Masayel)، کویت ساخته شده است، پروژه‌ای معنوی است با الهام گرفتن از معماری ستنی مصر که متناسب با معماری معاصر طراحی شده است. در این طرح معماران از نقوش اسلیمی، از جمله نقش برجسته‌های خوشنویسی، تزئینات هندسی پیچیده، طاق‌نماها و هنر مقرنس بهره گرفته‌اند. با اینکار توانستند نیم گنبد بزرگی را که برروی فضای مستطیلی مسجد قرار دارد، با محیط اطراف به تعادل برسانند.

مسجد مملوکی لانست

مسجد از 5 فضای سنگی منطبق برهم تشکیل شده است که هرکدام اندکی چرخیده‌اند. این 5فضای مسجد، تداعی‌گر نماز 5گانه مسلمانان هستند و نمادی از ایمان، همسویی با قبله و ارتباط با محیط را به نمایش می‌گذارند. باید بدانید که سه بخش مختلف مسجد به گونه‌ای با هم ترکیب شده‌اند که فرمی متحرک به سازه داده‌اند و پیکره‌ی قیفی را به نوعی بنا کرده‌اند که فضای داخلی مسجد نیازی به ستون نداشته است و هیچ مانعی برای نمازگزار در حین عبادت وجود ندارد.

 طرحی معاصر الهام گرفته شده از معماری تاریخی اسلامی

5 حجم سازه به آرامی به سمت نیم گنبد در چرخشند. بر روی نیم گنبد سمبل ماه وجود دارد که با فلزکاری پیچیده‌ای نمادی از اسلام را منتقل می‌کند تا اصل وحدت و تعالی را تداعی کند. طرح ستاره اسلامی از دید پرنده قابل مشاهده است و باعث تقویت هویت مسجد شده است.

طراحان مسجد، در نمای پروژه از برش‌های لانست مینیمال استفاده کرده‌اند. نقوش و طرح‌های مختلفی که متناسب با طرح مسجد مملوکی است در قاب پنجره‌ها و درب بزرگ چوبی دیده می‌شود. ورودی چوبی عبادت کنندگان را به فضایی مقدس دعوت می‌کنند و با حالتی کشیده و نیمه گنبد مانند، در راستای گنبد مرکزی قرار دارد و به راحتی درون پروژه اصلی جای گرفته است. همچنین برای راحتی کاربر، ورودی‌های مختلف جانبی درنظر گرفته شده است.

معماران کویتی نیم گنبدهای کوچک‌تری را به صورت پلکانی برروی ارتفاعات مختلف قرار داده‌اند تا با اینکار نور طبیعی را به درون عبادتگاه هدایت کنند و فضای نمازخانه بانوانان را روشن کنند. مناره باشکوه بلندی که بر روی این حجم‌ها قرار دارد، به داخل عبادتگاه می‌رسد تا منطقه محراب داخلی را مشخص کنند. این مناره عناصر بیرونی ودرونی پروژه را متحد می‌کند تا از تمام جهات، حواس نمازگزاران را به سمت قبله جمع کند.

مسجد واقع در یک محله مسکونی در کویت

حجم‌های سنگی و حکاکی‌های اسلامی پلی هستند بین گذشته و حال

با قدم زدن در مسجد مملوکی لانست، تعاملی پویا بین چینش تزئینات و سادگی فضا به چشم می‌خورد. برای پایداری بیشتر سازه، حجم‌های پایین‌تر از سنگ ساخته شده‌اند و حجم‌های بالاتر برای انتقال حس سبکی و حرکت به رنگ سفید خالص نمایش داده شده‌اند.

کتیبه‌های قرآنی به سبک ثلث، بر روی دیوارها و پارتیشن‌ها به صورت نوین و برجسته خوش‌نویسی شده‌اند. این نوشته‌ها از طریق پرتوهای نور تابیده شده بر روی آن‌ها، نورانی می‌شوند و جلوه‌ای معنوی به محیط می‌دهند.

یک پارتیشن بزرگ قابل تطبیق و متحرک، نمازخانه مردان را از زنان جدا می‌کند. اما در ماه مبارک رمضان برای گسترش وحدت و پذیرایی از جمعیت بزرگتر، این پارتیشن جابه‌جا می‌شود.

این مسجد با الهام از دوران تاریخی امپراتوری مملوک طراحی شده اما در ساخت آن از مصالح مدرنی با پوششی از سنگ خاکستری و گچبری با خاک رس سفید استفاده شده تا مفهوم آرام و واقعی به پروژه بخشد. رنگ‌های خاکستری و سفید سرد، هماهنگی خاصی با رگه‌های برنجی ایجاد کرده‌اند. با این طراحی و انتخاب رنگ، فضای داخلی و خارجی به هم مرتبط شده‌اند. آن‌ها توانستند شکاف بین گذشته و حال را پر کنند و احساس برازنده‌ای از بی‌زمانی را به این معماری مذهبی بخشند.

مجموعه‌ای از نیم طاق‌ها در مسجد کویتی
• مجموعه‌ای از نیم طاق‌ها یک جریان هماهنگ را به تصویر کشیده‌اند. • درب بزرگ چوبی، نمازگزاران را به فضایی مقدس دعوت می‌کند.
تزئینات هندسی و نقوش اسلیمی در مسجد مملوکی لانست
تزئینات هندسی و نقوش اسلیمی در مسجد مملوکی لانست
سقف مسجد مملوکی لانست
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *