هنر بازسازی؛ تبدیل کارخانه سیمان شانگهای به کشتی!

گروه معماری MAD از طرح “کشتی پیشرو” برای بازسازی “آینده‌نگرانه‌” انبار کارخانه سیمان ژانگ جیانگ  پرده‌برداری کردند.

این پروژه به منظور ترکیب مدرنیته و تاریخ چین طراحی شده تا جانی دوباره به سایت صنعتی و رو به زوال ببخشد.
بر اساس این گزارش، معماران MAD طرح «کشتی پیشرو« را بر فراز خرابه کارخانه سیمان شانگهای رونمایی کرده‌اند و انتظار می‌رود این ساختمان به مساحت 15312 متر مربع در سال 2026 به اتمام برسد.
این فضا هم‌اکنون به عنوان یک فضای عمومی و اشتراکی چندمنظوره در مجاور آب قرار دارد و در طراحی از فرهنگ و خلاقیت بهره گرفته شده است.

گفتنی است کارخانه سیمان ژانگ جیانگ، زمانی جزو سه کارخانه بزرگ سیمان در شانگهای بوده و این انبار در سال 1971 ساخته شده بود. این مکان نقشی محوری در رشد شانگهای ایفا کرد تا اینکه در سال 2013 تولید آن متوقف شد.
انبار ونمیکنگ، در اصل مرکزی برای مصرف مواد خام بود، و کماکان بزرگترین سازه ایستاده در کارخانه سیمان است.

بازسازی کارخانه سیمان شانگهای ژانگ جیانگ

تیم طراحی معماران MAD با بهره‌گیری از کارخانه سیمان در طراحی پروژه “آرک”، حال و آینده را در نظر گرفته‌اند و از آن به عنوان یک فضای باز سیال اشتراکی برای مشاغل مختلف بهره میبرند. این پیشنهاد در عین اینکه ساختار فلزی کشتی مانند را جایگزین سقف سابق میکند، اما ماهیت صنعتی انبار را حفظ می‌کند. این دوگانگی بتن خشن و فلز صاف جان تازه‌ای به ساختمان در حال تخریب می‌دهد و آن را به یک فضای زندگی شهری چند منظوره تبدیل می‌کند. نمای روستایی انبار به دقت تعمیر و تقویت شده است تا به بخشی جدایی ناپذیر از محیط جدید تبدیل شود، در همین حین دیوار شیشه‌ای معلق ضلع غربی، محیطی پرجنب و جوشی را در فضای عمومی را تداعی می‌کند.

ما یانگ سان، شریک موسس MAD توضیح می‌دهد: “میراث صنعتی نه تنها به خاطر خاطرات تاریخی که با خود به همراه دارد، حفظ و استفاده می‌شود، بلکه مهمتر از آن به این دلیل که به آینده حس تاریخی می‌بخشد. بنابراین ما نیازی به تجلیل و تثبیت زیبایی شناسی صنعتی در اینجا نداریم، بلکه بر روح معاصر و آینده تمرکز می‌کنیم. “

طراحی متحول کننده قدیمی و جدید را با هم ترکیب می کند تا جان تازه ای به سایت صنعتی در حال زوال بدهد
طراحی دگرگون کننده، گذشته و حال را با هم ترکیب می‌کند تا جان تازه‌ای به سایت صنعتی در حال زوال بدهد.

فضای پهناور و جادار محیط از حجم دراز انبار بهره می‌برد که تجربه‌ی همه جانبه‌ای را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. یک پلکان فلزی به یاد ماندنی از طریق دریچه سیالی به سمت بالای پشت بام می‌رود. در زیر آن یک باغ طبقاتی خلاقانه و فرهنگی قرار دارد. دیوار شیشه‌ای به زیبایی، دیوار قدیمی کارخانه را از ساختار کشتی گونه بالای آن جدا می‌کند. نور طبیعی از میان شکاف‌ها عبور می‌کند، باغ را روشن می‌کند و از سقف فولادی ضد زنگ منعکس می‌شود و حس محیط طبیعی را القا می‌کند. تغییر زوایای نور خورشید به آجرهای قدیمی جان می‌بخشد و حس گذر زمان و اهمیت تاریخی سایت را القا می‌کند.

پشت بام اویاسیس

برای ارائه نمایی از کنار رودخانه، طبقه اول ساختمان کارخانه قدیمی باز می‌شود تا با میدان ساحلی یکپارچه شود.

در همین حال، یک راهرو مرکزی، میدان پارک را به ساحل رودخانه متصل می‌کند، که به کمک پل جدید طراحی شده امکان دسترسی به رودخانه را فراهم می‌کند. پشت بام به عنوان فضای عمومی شهر در نظر گرفته شده است که می‌تواند چشم انداز وسیع و گسترده‌ای را از رودخانه چوان یانگ در دوردست ارائه دهد. طاقچه‌ی آرک شیب آرامی دارد و طوری طراحی شده است تا هرگونه حضور بنایی دیگر را به حداقل برساند. به دلیل وجود ستون‌های جدید، خرپاهای کف، خرپاهای پوشاننده و تیرهای بزرگ، این سازه کشتی مانند، شناور به نظر می‌رسد. و برای حفظ ماهیت تاریخی این فضا، دیوارهای قدیمی تعمیر و مستحکم شده‌اند.

پشت بام اویاسیس
معماران تیم طراحی MAD ساختارهای قدیمی را به مکان های مناسبی برای تحقیقات، فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی و همچنین بستری برای فروش، تبدیل می‌کنند.
پلکانی فلزی فراموش نشدنی از دریچه‌ای معلق عبور می‌کند و به سمت پشت بام، به سمت بالا می‌رود.
پلکانی فلزی فراموش نشدنی از دریچه‌ای معلق عبور می‌کند و به سمت پشت بام، به سمت بالا می‌رود.
سقف قدیمی انبار با سازه فلزی کشتی مانندی جایگزین خواهد شد.
سقف قدیمی انبار با سازه فلزی کشتی مانندی جایگزین خواهد شد.
دیوار شیشه‌ای جدا کننده‌ی فضای قدیمی و جدید است و همزمان نور زیادی را نیز به درون بنا جذب می‌کند.
دیوار شیشه‌ای جدا کننده‌ی فضای قدیمی و جدید است و همزمان نور زیادی را نیز به درون بنا جذب می‌کند.
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *